sie 082018
Proszę Państwa, wchodzi właśnie do sprzedaży nowy numer kwartalnika Szkoła nawigatorów. Oto on
https://basnjakniedzwiedz.pl/produkt/szkola-nawigatorow-nr-4-specjalny-polsko-zydowski/
W związku z licznymi obowiązkami, nie mogę niestety odbierać telefonów i łączyć zamówień, tak jak tego sobie często życzą niektórzy klienci. Nie mam na to czasu. Teraz niestety będzie już tak, że produkty nowe i ciekawe będa pojawiać się często. Ja zaś nie mogę realizować indywidualnych życzeń.
Gabriel Maciejewski
Spis treści
Ludwika Jeleńska, Naród wybrany a katolicy
Majer Bałaban, Auto da fe we Lwowie
Majer Bałaban, Handel i rzemiosło u Żydów w Polsce. Ogólne uwagi
Emanuel Ringelblum, Stosunki gospodarcze i społeczne Żydów w Polsce w drugiej połowie XVIII wieku
Aleksander Kraushar, Frank i frankisci polscy 1726-1816
Ignacy Schipper, Dzieje handlu Żydowskiego na ziemiach polskich
Ignacy Schipper, Studia nad stosunkami gospodarczymi Żydów w Polsce podczas średniowiecza
Mojżesz Steinberg, Żydzi w Jarosławiu od czasów najdawniejszych do połowy XIX wieku
J. W Hirschberg, Udział Józefa Nasi w pertraktacjach polsko-tureckich w roku 1562
Ludwik Oberlander, Dziewięć wieków współżycia
Majer Bałaban, Żydzi pod panowaniem islamu
Mateusz Mieses, Polacy-chrześcijanie pochodzenia żydowskiego
Dr Aleksander Czołowski, Mord rytualny. Epizod z przeszłości Lwowa
Dr Aleksander Czołowski, Odpowiedz rabinowi lwowskiemu dr. Jecheskielowi Caro w sprawie „Mordu rytualnego” we Lwowie
J. Tugendhold, O pamflecie Serafimowicza
Eleazar Feldman, Jeszcze prawda o lichwie Żydowskiej w Polsce w XIV wieku
Filip Friedman, Rola Żydów w rozwoju łódzkiego przemysłu włókienniczego
Majer Bałaban, Kiedy i skąd przybyli Żydzi do Polski
Majer Bałaban, Żydzi lwowscy na przełomie XVI i XVII wieku
Samuel Hirszhorn, Pogrom warszawski (1881 rok)
Stanisław Tillinger, Talmud a Zbawiciel
Bravo, Panie Gabrielu…
… bravo… i jeszcze raz bravo !!!
nie pojmę tej okładki, nawet przy wykorzystaniu imagineskopii, czyli nawet przez powiększanie mojej wyobraźni. Jak zrozumieć okładkę?
Trzeba zapytać Tomka, to jest brzydka panna na wydaniu i Szewach Weiss, a słowo Inn po angielsku oznacza gospodę
Panna Polka jak mniemam, jednak rysownik nie mógł się zdecydować, czy z otworów starszego brata w wierze leci dym, czy niebieski kisiel. Może trzeba szukać wyjaśnienia u cadyków?
Polin jako pol inn, polska karczma? Ha!
tal ta „polska karczma” to je dobre – adekwatne.
Sąsiedni tekst, ozdobiono wklejeniem listu niejakiego Goldberga do niejakiego Urbana, otóż Goldberg namawia Urbana żeby nie demoralizował i upokarzał za bardzo Polaków, bo oni (Polacy), połapią się i obrócą to w antysemityzm. A przecież pisze Goldberg w tym, liście, że dla Żyda – Polska jawi się jako klub w którym oni tj Żydzi żyją, panoszą się i korzystają z wszystkich tego klubu urządzeń. Jest dobrze i nie trzeba tego antagonizować (wg Goldberga)
No jakoś pasuje to określenie „klub”: klub – karczma – gospoda – inn – miejsce chwilowego zadomowienia
Mimo wszystko warto obejrzeć muzeum Polin i wyrobić sobie własne zdanie. Moje jest takie, że zmiana nazwisk, mówienie po polsku i asymilacja świadczyły o dużym wpływie polskiej kultury. Teraz inaczej…
Przepraszamy, zamieszczanie komentarzy jest chwilowo niemożliwe.